Ruud Mourik volgde zijn studie slagwerk aan het Koninklijk Conservatorium voor Muziek in Den Haag. In 1976 begon hij als docent slagwerk aan de stedelijke muziekschool, thans het Koorenhuis, in Den Haag. Daarnaast gaf hij ruim 25 jaar les aan verschillende muziekverenigingen.

Gedurende 30 jaar gaf hij schoolconcerten met het Residentie Slagwerk Ensemble in Nederland en België. In maart 2000 is er een CD uitgekomen van de Slagwerkgroep Nieuwveen met
composities van hem.

In 2006 begon de samenwerking met de afdeling audiologie van het Leids Universitair Medisch Centrum waar hij samen met Patricia Gulpen – destijds werkzaam bij het Cochlear Implantation en Rehabilitation Centrum Leiden-Effatha (CIRCLE) – het Cirde-spel heeft ontwikkeld. Sinds 2008 geeft Ruud ook op het Koorenhuis les aan doven en slechthorenden en speciaal daarvoor heeft hij de methode “Cijfers Wo(o)rden Noten” ontwikkeld.

Tijdens zijn studie aan het conservatorium begon hij al met componeren. Voor de NOS maakte hij in 1967 enkele radioprogramma’s met drumbands die afweken van de traditionele muziek. Naast specifieke werken voor slagwerk schreef hij o.a. het “Intermezzo” voor strijkorkest, celesta en slagwerk en “Septet” voor slagwerk en harp. Voor DSM Limburg schreef hij “Construction” een werk voor 8 slagwerkers. Zijn grootste werk voor slagwerk, harp, accordeon en koor is “Dreams”. Het meest bijzondere werk is “Last Destination” voor afgekeurde vliegtuigonderdelen en slagwerk dat door NCRVradio is uitgezonden. Hij componeerde enkele werken voor harmonie/fanfare “Regina Magna” voor groot orkest, koor, orgel en slagwerk. Voor symfonie orkest schreef hij “Pieces voor symphony orchestra”.

Opdrachten
In 1972 schreef hij in opdracht van het Holland Festival het werk “Festival 72”, dat onder zijn leiding werd uitgevoerd in het Concertgebouw in Amsterdam. In opdracht van het Residentie Orkest en de Stedelijke muziekschool schreef hij in 1978 voor verschillende bezettingen arrangementen van de Promenade uit “Schilderijen tentoonstelling” van Moussorsky. Van de gemeenten Gouda, Gorinchem en Den Haag ontving hij in 1996 en 1998 opdrachten voor composities voor slagwerkensemble. Dit betrof onder meer een werk voor groot slagwerkensemble samen met een theatergroep, dat de titel “De taal van staal” kreeg.

Prijzen
Met het werk “Regina Magna” won hij de aanmoedigingsprijs van een ompositiewedstrijd voor componisten uit de Benelux. In 1990 won hij met “Chinese Holiday”, een compositie voor slagwerktrio, een Nederlandse compositiewedstrijd.